Sommarnöje 1898

En sommardag 1898

En sommardag 1898

Här syns medlemmar i den familj som lät bygga stugan på Sandskär för länge sen. Dom är samlade i skuggan under tallarna bortom husets gavel och bakom ett av dom stora klippblock som finns på tomten. Nära bildens mitt syns ett äldre par – det är August Österlund, tidningsman i Söderhamn, och hans hustru Charlotta.  Det här var Augusts sista sommar. Efter hans död tog hans hustru* över som redaktör för Tidningen Helsingen och var det i många år.

Man kan kanske tycka att dom är opraktiskt klädda för sommarnöje ute i skärgården, men så där ser dom ut på många av dom gamla bilder som finns kvar. – Bilden finns med i boken.

* Felaktig uppgift! Det var Helfrid Norell som tog över som chefredaktör för Tidningen Helsingen efter Augusts död, inte hustrun. Se kommentarerna nedan!

2 thoughts on “Sommarnöje 1898

    • Ja, det är rätt. När jag skrev boken om Sandskär hade jag bara uppgiften att August Österlunds hustru tog över som redaktör efter Augusts död 1898. Skam till sägandes tror jag att jag fick den genom det Wikipedia skriver om tidningen Helsingen. Jag kollade det inte närmare. Senare har jag också hittat uppgiften att det var Helfrid Norell, som tog över som chefredaktör. Och att hon var något av pionjär – en kvinna som chefredaktör på den tiden – och även genom sin talang som skribent! Helfrid är intressant som ett av de första kvinnliga ”pennskaften”. Hon lyfts fram i boken ”Pennskaft: kvinnliga journalister i svensk dagspress 1690-1975” av Margareta Berger, Norstedts 1977. Äras den som äras bör!

      Gilla

Vad tycker du?

