Modig mås

Stickigt måsbo

Stickigt måsbo

De senaste somrarna har en väldigt aggressiv tärnfamilj ockuperat den sten nära vår  brygga som traditionellt gått under namnet Måsstenen. Vi har blivit anfallna varje gång vi försökt gå ut på bryggan. Och inte bara av mamman eller pappan: släktingar och goda vänner brukar också med liv och lust delta i flyganfallen. De är otrevligt närgångna och nöjer sig inte alls med störtdykningar utan hackar oss i huvudet om tillfälle ges. Jag brukar ha med en långborste och hålla upp som försvar (då hackar de på den) och min man brukar ta ett paraply. Jag tycker om tärnor men föredrar att hålla ett litet avstånd till dem.

I höstas när vi gjorde i ordning för vintern satte vi fast fågelskydd i form av längder med långa metallpiggar på stenen. Tärnorna har nu varit där och kollat läget flera gånger för att se om det ändå skulle gå att bo där. Men till slut var det en mås som vågade sig på att bygga bo på stenen trots piggar och instuckna grankvistar. Och nu turas måspappan och måsmamman om att ligga där och ruva på två brungrå och lite prickiga ägg. Heja, måsen! säger jag. Den beter sig betydligt bättre än tärnorna och låter oss både gå på bryggan och röra oss i vattnet en bit från stenen utan att flytta sig från redet. Tärnorna hålls nånstans i närheten men har inte kommit och hackat på oss än i alla fall.

Fast nu oroar jag mig för hur det ska gå med måsungarna bland alla piggarna. Usch! Hur ska de kunna krypa omkring där utan att sticka sig? Och så får jag dåligt samvete för att vi har satt dit piggarna. Kanske kan vi lyfta upp måsboet, ta bort piggarna och lägga dit boet igen när ungarna väl är kläckta och är ute och övar sig på att simma eller nåt? Vi får se.

Vad tycker du?

