Cirkus, bakelser och ost

När jag var barn kom Cirkus Scott till Söderhamn nån gång om året, vår eller sommar var det nog förstås. Andra cirkusar också ibland, tror jag. Cirkusen ställde sitt stora tält och alla sina vagnar borta på ”Gamla IP” bakom kyrkan och senare också – i varje fall som jag minns det – vid Idrottsplatsen, IP, längst bort vid Norrtullsgatans slut.

Farfar brukade bjuda mina systrar och mig på cirkus och sen brukade vi få gå på Torstenssons och äta bakelse och dricka sockerdricka – eller om det var Pommac. Som jag minns det tyckte vi om Parisare: två ganska stora tunna flak, sockriga och spröda, och så med smörkräm emellan. Mums! tyckte jag på den tiden. Smaken har ändrat sig en hel del, nu äter jag mycket sällan bakelser. Tycker mer om t.ex. god ost som pecorino, grottlagrad gruyère eller gorgonzola dolce. Eller ibland när jag kommer åt: Gamle Ole. Såååå gott! På hårt bröd med en öl till. Ibland tänker jag när jag står framför ostdisken att jag borde köpa en liten liten bit av varenda ost som ligger där. Ost är nog beroendeframkallande, eller i varje fall hör det till livets glädjeämnen. Men i alla fall, Torstenssons var välkänt i Söderhamn – en institution som man brukar säga, men ordet passar verkligen inte riktigt på ett kondis.

Nu ser jag i Hela Hälsingland på nätet att det kommer ut en bok med konditor Lennart Torstenssons minnen och med bilder från Söderhamn från gångna tider. Det har tydligen gått en artikelserie i Kuriren där konditorn intervjuats men den har jag missat. Boken ska jag förstås ta mig en titt på. Vi har väl en del gemensamma minnen av hur stan såg ut kan jag tänka mig, fast konditorn med sina 87 år minns nog en del om lite äldre tider än dom jag var med om.

Artikeln om boken hittar du här.
Och så glöm inte att du hittar en del gammal Söderhamnshistoria i min bok om Sandskär och skärgården också! Går fortfarande att köpa såväl i bokhandeln i Söderhamn och Hudiksvall som via mig här på webben.

Komplettering 5 december: Hittade en bild hos DiBis från när cirkusen kom till stan. I bakgrunden syns dom gamla magasinen som jag har med på en vacker bild på sidan Söderhamn. Den här bilden är nog från 1960-talet tror jag. Bilden blir större och tydligare om man klickar på den. Här.

One thought on “Cirkus, bakelser och ost

  1. Ping: Vilt på cirkus förr | Gabrielles blogg

Vad tycker du?

