Söderhamns rådhus

Jul och tomtar och sånt ligger ett tag tillbaka i tiden så här års. Men när jag tänker på Rådhuset i Söderhamn kommer jag ändå att tänka på ett minne från en jul för många år sen. Jag var i tonåren då och hade förstås för länge sen slutat tro på tomten. På julkvällen tog min pappa på sig tomteutstyrseln, packade en korg med godsaker och gick och ”tomtade” hos polisen i Rådhuset. Det blev lite misslyckat för det var ”fel” poliser där. Min pappa var en av stadens två advokater och var rätt väl känd i stan. Men just den kvällen var det ett par unga poliser som hade vakten i Rådhuset och som inte förstod vem tomten var och att allt var på skoj. Dom fattade ingenting, dom spelade inte med utan blev snarare lite misstänksamma. Vad var det för en underlig typ som kom där? Vad ville den där tomten? Men dom haffade honom inte i alla fall.

Tomten på Borgmästargården_1954_400Så här kunde tomten se ut några år tidigare. Bilden är från 1954.

Rådhuset i Söderhamn har sett olika ut under tidernas gång. Staden har ju brunnit många gånger. Bilden nedan visar Söderhamn före den stora stadsbranden 1876. Den togs nån gång  1856 – 1876. Jag har lånat den från DiBis.

Här syns dåvarande Rådhuset ungefär i mitten, i bakgrunden till vänster kyrkan Ulrika Eleonora. Kyrkan skonades i branden. Den vita byggnaden till höger om kyrkan är läroverket, som också ”överlevde” branden och som sen byggdes om i flera omgångar (se även förra inlägget Älgens blick).

Rådhusetförebranden_DiBis_beskurenBilden ovan finns i Söderhamns kommunarkiv och har nummer XGS 00011.
Dagens rådhus är stiligt byggt i tegel med kalkstensdekorationer i s.k. holländsk renässans skriver Wikipedia.DSC_2135_600I den lilla parken bakom Rådhuset finns fortfarande dom klassiska stolarna i trä och metall. Samma sorts stolar fanns där på 50- och 60-talet, och det var faktiskt ett av våra nöjen som barn att gå dit och gunga i stolarna. Vi hade enkla nöjen på den tiden.

DSC_1699_300Våren 2011 var min syster och jag på en ”återvändarresa” till Söderhamn. Och självklart gick vi och gungade i stolarna bakom Rådhuset. Här är det jag som gungar.

DiBis, Digital Bild i Söderhamn, här. Sök på rådhuset om du vill se fler bilder.
Om Söderhamns rådhus på Wikipedia här.

6 thoughts on “Söderhamns rådhus

Vad tycker du?

