Om ryssen kommer

Ja, ibland undrar man ju i dessa dagar. Oroliga tider är det. Vad ska hända? Har Putin även planer västerut, tro?

Rysskräcken har gamla anor i Sverige och inte minst längs östersjökusten. I dag står en artikel i SvD med rubriken När rysskräcken satte klorna i Sverige. Här handlar det framför allt om 1730-talet. En rysk-turkisk konflikt om just Krimhalvön pågick. ”Vad man oroade sig för i Sverige var framför allt vad Ryssland – under ledning av en oberäknelig regim – skulle ta sig för efter det turkiska kriget. Den mest omhuldade teorin gjorde sannolikt att Ryssland inte skulle nöja sig med framgångar på Krim utan fortsätta expansionen västerut” står det bl.a. Hm, ja så nog kan man se en del paralleller. Intressant artikel – länk har du nedan.

Men i samband med detta tänker jag på ryssarnas härjningar i Sverige tidigare under 1700-talet – under dom sista åren av det s.k. stora nordiska kriget. Jag ska inte påstå att jag kommer ihåg alla vändningar i detta. Vad var det stora nordiska kriget egentligen? Jag går till Wikipedia och fräschar upp kunskaperna.

”Stora nordiska kriget var ett krig som pågick mellan 1700 och 1721 och som fördes i norra, mellersta och östra Europa. Kriget utkämpades mellan Sverige, Holstein-Gottorp och 1710–1713 även Osmanska riket å ena sidan och å andra sidan en koalition bestående av Sachsen-Polen, Danmark-Norge och Tsarryssland” skriver man i Wikipedia. När ryssarna kom och härjade och brände på svenska östersjökusten 1719-21 var avsikten tydligen ”att plundra och bränna för att tvinga den svenska regeringen till eftergifter i fredsförhandlingarna på Åland”. Ryssarna anföll Gävle 1719 och sommaren 1721 gav dom sig på fler städer längs norrlandskusten. Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall m.fl. drabbades.

DSC_2153_klockanNär söderhamnarna fick bud om att ryssen var på väg monterade dom i all hast ner kyrkklockan för att rädda den. I skydd av natten bar dom klockan ner genom stadens små smala gator mellan alla trähusen och gömde den genom att sänka den i ån. Säkert markerade dom platsen på nåt bra sätt. När ryssarna hade bränt klart och gett sig iväg till nästa stad för att härja vidare kunde söderhamnarna så småningom fiska upp klockan igen. Och i dag hänger den på kyrkogården.

Historien om klockan fick vi höra när vi var barn. Och vi stod där och tittade storögt på den och tänkte på den där natten för länge sen och på hur fiffiga dom var som klarade att gömma klockan för ryssen så där. Men sen har jag förstått att man nog tyvärr ska ta den där historien med en nypa salt. En skylt sitter i närheten har jag för mig, men jag tog ingen bild på den. Men hos DiBis, Digital Bild i Söderhamn, hittar jag uppgiften att kyrkklockan kommer från Maråkers kyrka och skänktes till Söderhamn av ”familjen Axel Beskow som ägde LjusneWerken”. – Hm, det där med Söderhamnsån var mer spännande.

Men om jag har fel i fråga om klockan, och om historien om hur man gömde den i ån ändå har nån sanning i sig så vill jag förstås  gärna veta det!

Läs artikeln När rysskräcken satte klorna i Sverige i SvD här.
DiBis med bild på klockan vid kyrkan här.

Uppdatering 25 mars: Kan nån som är på plats i Söderhamn ta och knalla in på kyrkogården och se om det finns nån skylt där nånstans vid klockan och kolla vad som i så fall står på skylten? Och meddela mig, tack! Det vore bussigt!

Vad tycker du?

