Gamla grejer

20140501_DSC_1841_edit_Vette_2I Sjöboden på Sandskär finns en del gamla grejer – inte minst gamla rostiga verktyg. Och så två såna här vettar. Här har tydligen idkats jakt på sjöfågel. Det var före ”min tid” och jag tror knappast fröknarna Österlund, tidigare ägare till stugan, sköt fågel. Men släkt som kom på besök gjorde det nog.

Sjöboden är mycket enkelt byggd med enkla väggar och golvbräder där man kan titta ner genom springorna. Att fukten piper in där är inte konstigt. Mer moderna verktyg förvarar vi inne i stora huset för att skydda dom för rostangrepp. Där finns bland annat min alldeles egna fina hammare, lagom stor och med skönt grepp och blankt vackert utformat skaft. Den fick jag i present en gång när jag hållit föredrag nånstans. Det var dom åren jag rörde mig inom byggbranschen så att jag fick just en hammare var inte så konstigt. Jag använder den med glädje varje sommar. Har tyvärr ingen bild på den.

Vad tycker du?

