En kväll om Sandskär och skärgården

Hembygdsskildring, kulturhistoria och släkthistoria på en gång! Det finns i boken ”Sandskär i mitt hjärta. Sommarliv i skärgården – förr och nu” – om en gammal sommarstuga, om de människor som bott där och om livet i Söderhamns skärgård från 1860-talet till i dag. Nu inbjuder Söderhamns stadsbibliotek till en kväll på temat Sandskär och skärgården.

Tisdag 17 juni kommer jag till biblioteket för att berätta om den, om hur det kom sig att jag skrev den och om den speciella tid då människor i Söderhamnstrakten började bygga sig sommarstugor längs Söderhamnsfjärden och på öarna ute i skärgården.

Hälsningar från förr… Inspiration till boken kom när jag hittade noteringar med blyerts på ett par bräder i ett innertak. Familjen som byggde stugan på 1860-talet – och som jag är avlägset släkt med – hade skrivit där. Den tidigaste noteringen är gjord av ett barn 1865. I stugan lämnade de tidigare ägarna också en hel del gamla fotografier, gamla husgeråd, möbler med mera. Sambandet mellan förr och nu finns starkt på Sandskär och att berätta om detta kändes viktigt. Därför blev det en bok. Många positiva reaktioner har kommit från människor som minns barndomens somrar på öarna i Söderhamns skärgård.

Välkommen till Söderhamns stadsbibliotek, tisdag 17 juni kl 18.00!

(I dag skickade jag ut en pressinbjudan (ovanstående är en redigering av den). Ska bli spännande att se hur det här går! Rapport kommer förstås sen. )

One thought on “En kväll om Sandskär och skärgården

Vad tycker du?

