I köket

_DSC5789_ed3Den här bilden är också från gården Erik-Anders, Hälsingegården med den vackra salen som jag hade med i förra inlägget. Dom här böckerna stod framme i ett kök på gården med inredning från 20-talet. Den Husmoderns köksalmanacka som syns på bilden är från 1958, hur gammal den där andra boken om konservering är vet jag inte.

Det visar sig att Husmoderns köksalmanack har funnits i många många år – sen 1933 – och utkommer fortfarande, men 1979 skippade man ordet husmodern i titeln. Hm, försvann husmödrarna då, tro? Hittade en blogg som skrivit om almanackorna och en artikel i Helsingborgs Dagblad där man hävdar att mannen i familjen fortfarande inte förekommer särskilt ofta i almanackan. I artikeln tittar man på 1953 och 2005. Om det hänt så mycket mer på den fronten sen 2005 vet jag inte.

I det där köket i gården Erik-Anders spanade jag inte alls efter skopor. Vi var där innan jag visste om att skopor är så svåra att få tag på numera. Som jag skrivit om i Gabrielles blogg – inlägget Retro – är denna enkla och som jag trodde vardagliga hushållspryl i stort sett borta från marknaden. Skopor finns nästan inte alls längre. Utom eleganta små skopor till bastun. Folk har väl rinnande vatten i sina sommarstugor numera och en vattenhink med skopa börjar bli ett museiföremål verkar det som.

Bloggen om 50-talsprylar där bloggaren skrivit om Husmoderns köksalmanack har du här.  Artikeln i Helsingborgs Dagblad, I köket står tiden stilla, här.

2 thoughts on “I köket

Vad tycker du?

