Transgender day

Nej, jag visste inte att det fanns en sån dag utsedd. Den 20 november är Transgender Day of Remembrance, en dag då man lyfter fram det våld, dom hatbrott och orättvisor av olika slag som transpersoner utsätts för. Kanske kommer man på sikt att härigenom kunna ändra på attityder och minska fördomarna mot personer som avviker från könsnormen, s.k. transpersoner. Ursprunget till dagen är en hemsk händelse i Boston 1998 då en afroamerikansk transkvinna, Rita Hester, knivdödades.

I Söderhamn ordnade man i dag Transgender Day med olika aktiviteter på Teatern och med transflaggan hissad vid Rådhuset. Mycket bra! Jag var inte där, men jag läser i Hela Hälsingland om arrangemanget. ”Vi banar väg för mångfald i Söderhamn och vi är stolta över att vara nytänkande”, säger Majsan Keller, ordförande i RFSL Hälsingland. Jag blir glad när jag läser sånt om Söderhamn, när staden ”visar framfötterna”, staden där jag bodde som barn, växte upp, gick i skolan. Jag ser också att Barbro Westerholm – en person jag beundrar för hennes stora engagemang och mod – var en av dom som höll föredrag på Teatern.

Läs om Transgender Day i Söderhamn här och en intervju med Barbro Westerholm här.

Vad tycker du?

