Pang! Pang! Pang!

Vi var på Sandskär ett par dar. Tärnorna kom och anföll som dom brukar. Dom har ett speciellt argsint och mycket högljutt attacktjatter när dom dyker ner på en. Det skär i öronen. Dom är verkligen väldigt aggressiva.

Jag hade cykelhjälmen på den här gången. Pang! Pang! Pang! Det smällde till i hjälmen om och om igen.

En av tärnorna låg på stranden i en grop. Jag gick dit och tittade men såg inga ägg där. Kan tärnor skenvalpa? tänkte jag. Men det visades sig att det var ”skenet som bedrog”, eller rättare sagt: det var jag som tittat i fel grop. Kollade igen och hittade ett par små tärnägg. Jag tog en spade och flyttade undan äggen längre bort på stranden. Jag såg inte om tärnorna hittade dit sen. Men min teori är att dom är dummare än måsen…(det är väl rätt korkat att lägga ägg direkt på stranden!)

Likadant gjorde jag förresten med ett måsbo med tre ägg som låg längst ut på bryggan när vi kom till ön. Det gick inte att ha kvar precis där båten skulle vara förtöjd och där vi skulle röra oss hela tiden för mer jobb med bryggan. Jag tog en spade och en stor skiva och föste upp hela boet med äggen i på skivan. Sen la jag boet på en stor och hög sten i strandkanten. Och tänk att måsen hittade dit! Jag blev så glad när jag såg att den lagt sig på äggen där. Sorgligt nog gick det ändå illa till sist. Minken fick sig en äggfrukost. Jag vet ju inte att det var minken men gissar det. Kan ju ha varit nån stor fågel också, kråka kanske?

Och, om du undrar: ja, jag har dåligt samvete för att jag inte lät tärnorna och måsarna ha kvar sina bon. Men vi skulle röra oss där hela tiden, själva skulle vi klara oss fint med cykelhjälm och andra skydd mot attackerna (även om det är otrevligt att bli anfallen) men dom skulle inte kunna ruva på sina ägg där. Nu fick dom i alla fall chansen nån annanstans. Fast sen gick som det gick. Tyvärr.

Vad tycker du?

