Jagar i mörkret

Foto: A. Engström, Kryp i naturen.

Foto: A. Engström, Kryp i naturen.

Vi kom att tala om tvestjärtar. När jag var liten var vi ofta nån del av sommaren hos morföräldrarna på deras sommarställe strax söder om Kalmar. Mina flesta tvestjärtminnen har jag därifrån. Tvestjärtar fanns det alltid i botten av brevlådan där man träffade på dom när man skulle hämta den eftersända tidningen. Därnere kröp dom, och man fick nypa tag i tidningen och skaka och skaka. Tvestjärtar i det stora vita tältet som dom vuxna brukade sätta upp åt oss barn att leka i och ibland övernatta i, tvestjärtar under madrassen, tvestjärtar i skorna om morgonen, tvestjärtar här, tvestjärtar där. Äckel päckel. Längre norrut i Småland – i Västervikstrakten – minns jag också att jag träffat på tvestjärtar. I Vasastan i Stockholm – inte. Och inte heller på Sandskär. En av dom som deltog i samtalet om tvestjärtar påstod att ”det är klart att dom finns på Sandskär!” Men nej, jag har aldrig sett nån på Sandskär. Min teori är att dom faktiskt inte finns så långt norrut även om det – sett till ”hela vårt avlånga land” – inte är särskilt nordligt. Det är ju lite skillnad över landet ändå, husbock finns ju inte heller i Norrland vad jag vet.

Så visst, sen måste jag googla på tvestjärtar. Tvestjärten jagar i mörkret läser jag hos Jordbruksverket. Dom är allätare. Dom äter andra insekter, växtdelar och döda djur. ”Några skadedjur som tvestjärten gärna äter är bladlöss, bladloppor, ägg och små larver av fjärilar samt kvalster.” Dom bor i en jordhåla, parar sig på hösten och hane och hone övervintrar tillsammans. När det börjar bli dags att lägga äggen frampå vårkanten slänger honan ut hanen och så lägger hon 50 ägg (hur vet dom det så himla noga?). ”Familjen fortsätter att vara samlad även efter att äggen kläckts. Honan vårdar sina yngel vilket är ganska unikt i insektsvärlden” skriver man på sidan Skadedjursfri. Det var ju en trevlig egenskap ändå, eller hur?

Det där med att tvestjärtarna gärna kryper in i örat på människor är förstås en ren skröna läser jag. Men på engelska har den sitt namn efter det: earwig.

Vad gäller utbredningen läser jag på nån sida att i Norrland finns tvestjärtarna inte, nån annanstans påstås det att dom finns över hela landet. Så jag vet fortfarande inte säkert. Kanske finns tvestjärtar hela vägen långt uppe i norr, men inte på ”min” ö på Södra Norrlands kustland… Nån som vet mer?

Vad tycker du?

