Kvinnorna på ön

img004_1917_2I gamla album i stugan på Sandskär finns många bilder på kvinnor som har utflykt i skogen på ön, ror i en båt, promenerar på en strand eller klättrar upp på en sten. Dom tidigare ägarna, familjen Österlund, lämnade inventarier, husgeråd, möbler, en del kläder, gamla bilder m.m. när dom sålde stugan till mina föräldrar. Att det ofta är kvinnor på dom här gamla bilderna är inte så konstigt: i familjen Österlund fanns sju döttrar och en son.

En av döttrarna intresserade sig särskilt för fotograferande. Det är väl hon som tagit dom flesta bilderna. Här är ett axplock. Bilden ovan är från sommaren 1917. Rutigt verkar ha varit populärt.

img005_1917_edBilden till vänster är också från 1917, troligen från samma tillfälle som bilden ovan. Dom verkar inbegripna i en livlig diskussion. Jag tycker kvinnan längst till vänster ser ut som om hon anser sig veta bäst, men hon verkar få lite mothugg från en av dom andra. Men dom ser ju inte särskilt arga ut och hon längst till höger ler gott.

Sedan är det utflykt i skogen sommaren 1917. Från andra gamla bilder känner jag igen mamman i familjen Charlotta (Lotta) längst till höger, änka efter August Österlund, redaktör för tidningen Helsingen. När August dog 1898 tog Lotta över som redaktör för tidningen. Här är hon omkring 75 år gammal.  Nr 2 från vänster är nog Lottas syster Helfrid, som också arbetade på tidningen.
Korrigering juni 2016: Det var Helfrid Norell som tog över som redaktör efter August Österlunds död, inte hustrun. Se separat inlägg om Helfrid, här.

img006_1917Sen får vi avsluta med en sån där ”nu-ska-vi-klättra-på-stenar”-bild. Det är sommaren 1918. Långa kjolar är det som gäller. Första världskriget pågår fortfarande. Nån tid efter kriget ändrades modet och kjolarna blev kortare.

På den här bilden känner jag igen yngsta dottern Signe, det är nr 3 från vänster. Nr 4 tror jag är hennes syster Essan. Den bastanta damen nr 2 känner jag inte alls igen från andra bilder. Det är nog nån som kommit på besök. Och då bjuder man förstås ut gästen på en skogspromenad där lite stenklättring ingår.

img009_1918Vill du veta mer om familjen Österlund kan du skaffa dig min bok! Den går fortfarande att beställa och är lite billigare hos mig än i bokhandeln.

Och förresten, om några i släkten Österlund känner igen släktingar här så får ni gärna höra av er och komplettera med namn på dom jag inte har namn på.

Vad tycker du?

