Tullhuset

Tullhuset_SöderhamnPå webben hittade jag den här fina bilden på det gamla tullhuset i Söderhamn. Foto: Annika64, 15 July 2013. Finns på Wikimedia commons.
Enligt årtalet på fasaden byggdes det 1889. Där  jobbade säkert min morfars far några år. Han var kammarskrivare vid tullen.

DSC_2194_ed2Visst är det ett fint hus, och jag gillar magasinsbyggnaderna också. Om dom är lika gamla vet jag inte. Bilden till höger tog jag i maj 2011.

I Stockholm fanns tidigare ett tullmuseum, men det har man nyligen lagt ner. Som i så många andra fall tror man att det ska fungera att ersätta ett riktigt museum med ett digitalt. Korkat, tycker jag. Bloggade om det i min andra blogg i inlägget ”Om museer som dör” här.
(Som vanligt lite skarpare och större bilder om du klickar på dom.)

Vad tycker du?

