Apropå vintern

Gammalbild_KungsgatanHittade en bild från nånstans på Kungsgatan i Söderhamn tagen för länge sen. Vilken årstid det är framgår ju tydligt… men årtalet vet jag inte. Gissar på nån av dom hårda krigsvintrarna i början av 1940-talet. Damen i den lilla gången mellan snövallarna är en av fröknarna Österlund. Ester hette hon men kallades Essan. Några av fröknarna Österlund, Essans systrar, var lärarinnor, men Essan jobbade på banken.

Var på Kungsgatan bilden är tagen vet jag inte. Tror inte att det är familjen Österlunds hus på Kungsgatan 7 i bakgrunden, uthuset stämmer inte. Nåja, jag valde bilden mest för dom fina snövallarnas skull. Skulle gå prima att gräva ut en snögrotta ur en sån där.

2 thoughts on “Apropå vintern

    • Visst kan man bli smått nostalgisk av bilder på såna höga snövallar!🙂 Länge sen jag såg sånt nu. Men jag minns en gång på 1990-talet och en tjänsteresa till Gällivare mitt i vintern. Jag bara måste gå ut och traska runt bland höga drivor på kvällen för att återuppliva känslan – trots att jag säkert var mer klädd för konferens inomhus än för vinterpromenad.

      Gilla

Vad tycker du?

