Mums för mus?

Är i stugan för första gången efter vintern. Modern standard finns inte. Men köket funkar hyggligt ändå. Arbetsbänk i ergonomiskt rätt höjd har vi inte. Istället har vi ett gammalt bord med två lådor, där vi gjort bordsytan större och ökat bordshöjden lite genom att fästa en tjock skiva  i massivt trä ovanpå. I lådorna förvaras diverse grejs man kan behöva som: vitlökspress, osthyvel, champagnekorkuppdragare och annat livsnödvändigt. Igår när jag lagade middag behövde jag en ”slickepott”, som också ska finnas i en av lådorna. Till min bestörtning fick jag då se att nån hunnit dit före mig. Så här ser dom två slickepottarna ut:

_DSC8481_ed600Nån har tuggat på dom under vintern. Nån liten en, som lätt klättrat upp för ett bordsben och sen tagit sig in i lådan bakifrån. Jodå, jag har krupit under bordet och kollat att det finns en rymlig in- och utgång där.

En till slickepott hittade jag längst in i lådan. Den hade dom hungriga ratat. Det var väl inte lika smakligt gummi i den, kan jag tro.

2 thoughts on “Mums för mus?

    • Jag slängde slickepottarna förstås och diskade allt i lådan och rengjorde lådan. Kanske inget farligt där egentligen (tänker på Agnes Wold som tycker vi är överdrivna i vår strävan efter renhet pga bacillskräck) men det är mer för känslans skull.
      Vid vintring på senhösten ska jag krypa under bordet och fixa nätning på baksidan av lådorna.

      Gilla

Vad tycker du?

