”Skuggsvans”

_dsc8922_160913I Wikipedia står det bl.a. följande om ekorren: ”Under antiken antogs att ekorren har sin långa svans för att ge sig själv skugga. Därför kallades djuret på grekiska för σκιοῦρος skiuros (”skuggsvans”), som även återfinns i släktets vetenskapliga namn.” Sciurus vulgaris är det vetenskapliga namnet.

Här mumsas det i ekorrestaurangen. Jag tycker det ser ut som om ömsande av päls pågår, från den vackert rödbruna sommarpälsen till en mer sobert grå. Ekorrar har varit med i bloggen flera gånger tidigare. Jag tycker dom är trevliga att se på och roliga när dom tjattrande jagar varandra runt tallstammarna. Och så grälar hon eller han argsint på mig om jag stör matron, och jag säger ”Fattaruinte, din lilla dumskalle, att det är jag som lägger ut maten?”

Vad tycker du?

