Delsbodräkten

I boken ”En flicka som heter Anna” är Anna vid ett tillfälle på besök i sitt föräldrahem Nordanäng i Delsbo. I den stora klädkammaren hittar hon sin Delsbodräkt och tar den på sig till sin lilla dotter Cissis förtjusning. Anna är så glad att dräkten fortfarande passar. Hon har fött fem barn men har kvar sin slanka figur.

Fascinerande nog finns dräkten kvar. En av mina sysslingar har den och skickade mig bilder på den. En solig decemberdag la hon ut klädesplaggen på en klippa i trädgården och fotograferade dom. Tack, Susanne!

Historiska vingslag förstås för mig som ju intresserat mig för klädernas ägare och skrivit en bok om henne. Förstås också intressant att få en uppfattning om hur finlemmad hon var, flickan som hette Anna.

Att folkdräkten inte är i tip-top-skick är ju inte så konstigt med tanke på att det är ganska så gamla grejer det här. Gissningsvis är dräkten från sent 1870-tal. Anna Härdelin var född 1857 och kanske hade hon dräkten när hon var i tjugoårsåldern?
Vill du veta mer om boken ”En flicka som heter Anna” så klicka på bilden vid ‘Min nya bok’ i högerspalten.

Läs mer om Delsbodräkten på en hemsida om Sveriges folkdräkter här.

Vad tycker du?

