I bokhandeln igen

Häromdan var vi inne i Söderhamns bokhandel igen. Direkt från ingången på Köpmangatan kunde jag se min bok där den låg bredvid Elena Ferrante på ena sidan och så en ny ”kompis” på den andra: Michael Connelly. Fortfarande bra exponering, alltså. ”Because you’re worth it…” – ha ha!

Boken syns bra och bokhandeln säljer ett ex då och då. Säkerligen har spontanbesöken i bokhandeln blivit fler sen man flyttade från en trappa upp i gallerian Furan till lokal i gatuplanet på Köpmangatan. Hej heja! (Som vanligt större och tydligare bild om du klickar på den).

Det blev ett bokinköp också. Jag köpte ”Söderhamn för inte så länge sen”, skriven av Lasse Mårtensgård, Maya Halldén och Olle Häger. Mycket trevligt skriven och full av bilder från framförallt 1950- och 1960-talet. Bilderna väcker minnen förstås. Jag spanar på de många foton där det är människor med för att se om jag känner igen nån. Och, jodå, det där måste ju vara min klasskompis Wille Sundin, och där har vi överstinnan Marianne Knutsson….osv. Och så kända Söderhamnspersonligheter som Gunnar Hammarlund, ”Dallas” Sedvall och så ett av stans original: gubben med den påsbehängda cykeln, Valfrid Eriksson.

Vad tycker du?

