Kärt gammalt ställe

Ja, det här är väl en plats som folk i Söderhamn känner igen.
Jag bodde ju i stan som barn och ibland var vi här och klättrade upp. Bilden är från juli 2008 och då gick det fortfarande att ta sig upp för trappan. I dag har jag för mig att den kan vara avstängd pga fallrisken men vet inte säkert. Får väl åka dit igen så snart det går.

I familjen gjorde vi då och då utflykter till Söderhamns omgivningar, bl.a. just hit till Gamla Trönö. Låter kanske märkligt att en sån plats skulle vara utflyktsmål för en barnfamilj. Men såna var vi väl… fast vi ju inte alls var kyrkliga av oss.
Det fanns nåt fascinerande med platsen. Den gamla muren med sina stigluckor, kyrkan som kändes urgammal och hade en läktare man nådde via en sned och vind trappa och så den fina klockstapeln som vi klättrade upp i. Och jag var nog redan på den tiden intresserad av gamla byggnader – och annat gammalt med för den delen.

Här i närheten ligger Söderblomsgården, där ärkebiskopen Nathan Söderblom växte upp. Jag tror aldrig jag varit inne där. Vid gården brukade man tidigare visa Söderblomspelet sommartid. På Wikipedia kan du läsa mer om den här platsen – här.

Trönö gamla kyrka med klockstapel. En dag i juli 2008.

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.