Mjölk

Fotograf: Martin Holm/DiBiS/CC BY

Häromdan funderade jag på mjölk – närmare bestämt på mjölkförpackningar. Jag är så gammal att jag varit med om att köpa mjölk i ”lös vikt” i mjölkaffär i Söderhamn något av de första åren vi bodde i stan. Jag tror att mjölkaffären låg på Skolhusgatan nånstans mellan Kungsgatan och Köpmangatan. Man gick dit med en mjölkkruka. Och i mjölkaffären stod expediter klädda i vita rockar och öste upp så mycket mjölk man ville köpa med hjälp av en skopa på långt skaft. Nån mer än jag som minns det där? Och var låg mjölkaffären?

Bild från Nordiska museet, NM.0273312

Sen kom glasflaskorna. På Sandskär på 50-talet kunde vi en tid köpa mjölk med hjälp av Einar Strandlund, han som drev en informell sjötaxirörelse i skärgården. På kvällen knatade man tvärs över ön genom skogen bort till Einars brygga och ställde dit en trådkorg i metall (vår var blå, minns jag) med 4 glasflaskor. På morgonen fick man gå och hämta flaskorna fyllda med mjölk och betala Einar. Eller kanske troligare att man betalade i förväg.

1954 började man leverera mjölk i Tetrapak (dock inte till Sandskär..). Och sen har utvecklingen gått vidare. Hur förpackningarna ser ut i dag behöver jag inte visa.

När jag höll på med det här letade jag runt hos Dibis och hittade den här svartvita bilden på två kvinnor med en mjölkkruka. Jag tycker om den. Närheten mellan de här två kvinnorna som står där i regnet. Visst är det en fin bild! Årtal vet jag inte, men fotografen hette Martin Holm (1919-1992) och bilden är tagen i Mo.

4 reaktioner på ”Mjölk

  1. DiJanneh mars 13, 2024 / 5:37 e m

    Vi är tydligen jämngamla ungefär, Gabrielle. Jag har samma minnen från Konsum i Mariehäll, Bromma. Den kaklade mjölkbutiken med de jättestora plåtkrukorna som damerna (alltid kvinnor) skopade upp mjölk ur och fyllde morsans lilla kruka med lock. Sedan glasflaskorna med olikfärgade kapsyler för mjölk och skummjölk. Sedan tetrapacket som gjorde Rausings och PLM stenrika. Små söta tetra finns ju kvar än på SJ-tågen! Krabu minns nog var er mjölkbutik låg. Han har skrivit en bok om rekordåren i Söderhamn, som finns på bibblan. Kan rekommenderas 🇸🇪👍 / Janneh i Mo-Myskje

    Gilla

  2. Lars-Erik Almberg mars 13, 2024 / 6:51 e m

    Som treåring bodde jag på landet och fick ibland följa med till bondgården i närheten och hämta mjölk i kruka. Leverans direkt från kossorna. Sedan blev detta inte längre tillåtet utan mjölken måste först genomgå pastörisering på mejeriet i stan. Vi köpte nu istället vår mjölk av ”Tant Anna” som i ett litet källarutrymme under konsumbutiken i Östanbo skopade upp mjölken i våra krukor. När jag fyllt åtta och flyttat till stan bodde jag granne med mejeriets mjölkbutik och även här köpte vi mjölk i medhavda krukor. De fylldes även här manuellt men från literbestämda behållare. Sedan kom glasflaskorna med silverfärgad kapsyl för vanlig mjölk, grön för skummjölk och röd för grädde. Ett tag var flaskorna gjorda av brunfärgat glas. Tetraförpackningarna var inte så populära då de var svåra att stapla i kylskåpet. /Lars-Erik

    Gillad av 1 person

    • Gabrielle mars 13, 2024 / 9:22 e m

      Tack för det! Intressant. Tänk att du t.o.m. minns färgen på glasflaskornas kapsyler!

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.