500 öar

I min bok ”Sandskär i mitt hjärta” (publ. 2013) citerar jag inledningsvis ur Svenska Turistföreningens årsbok 2006:
”Mellan den öppna Gävlebukten i söder och det branta Hornslandet med Hudiksvall i norr ligger tjugo mil kustbygd som i dag i turistsammanhang kallas Jungfrukusten. Kärnan är Söderhamns skärgård med sina ungefär femhundra öar. I princip handlar det om den lilla övärlden mellan fiskelägena Gåsholma i söder och Skärså i norr, avgränsad av majestätiska Storjungfrun i öster – den ö som också gett kuststräckan dess nutida namn – och den gamla handelsstaden Söderhamn längst in i fjärden mot väster”.

500 öar… Finns de listade nånstans? Sånt sitter jag och tänker på här i Stockholm medan det tröstlösa snöblandade regnet drar förbi utanför. Googlar lite men hittar bara att ”Sverige har nästan 270 000 öar” och på en annan sida: ”Söderhamn har en underbar och vacker skärgård med över 500 öar.”

I tankarna börjar jag rabbla öar rätt nära Sandskär: Stenskär, Midsommar och Pingst, Grimsön, Tuppen, Enskär, Korsmäss, Enskärsorn, Lockskär, Hamnskär, Grimshararna , Rönnskär, Lilljungfrun, Norrutharet. Och mer norröver Gran, Tjockholmen, Lottasholmen, Branthäll… Sen är det mer än 480 till.

Svenska Turistföreningen hade en fin artikel om vår skärgård häromåret – här. Skrev om artikeln i inlägget ”Heja Söderhamns skärgård!” och hade med bilden ovan som får komma i repris nu. Vill du läsa mitt inlägg kan du klicka på den här länken.

PS Jag har kvar ett litet lager av boken ”Sandskär i mitt hjärta”. Kostar i dag bara 90 kr + porto. Läs mer här.

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.