I bokhandeln

Ja, det var några år sen. Närmare bestämt 2017 och bokhandeln var Hälsingebok på Köpmangatan i Söderhamn. Min bok nr 2, ”En flicka som heter Anna”, kom ut det året och låg i bokhandeln i fint sällskap med Majgull Axelssons ”Ditt liv och mitt” och Elena Ferrantes ”Det förlorade barnet”. Sandskärsboken, som publicerades 2013, hittade jag bland Söderhamnslitteraturen i bokhandeln.

Att se den bok man jobbat med länge länge presenterad så där i bokhandeln känns verkligen gott i hjärtat. I dag går nog inte de här två böckerna att hitta i bokhandeln längre. Men jag har ett litet lager kvar här hemma av båda två, som dessutom är på rea. Det är fina böcker med hårda pärmar och med kapitälband i ryggen. I ”Sandskär i mitt hjärta” är det väldigt mycket bilder, både i färg och svartvitt.

Läs om vad böckerna handlar om och hur man beställer här: ”En flicka som heter Anna” och ”Sandskär i mitt hjärta”. Bor du i Stockholm kan vi stämma träff på stan så slipper du portokostnaden.

Kapitälband? Vad är det? Hittar det här på en sida om bokbinderi: ”Kapitälband är ett färgat dekorband av textil som man ofta använder till tryckta böcker med hård pärm. Bandet kan vara randigt eller enfärgat och finns i en mängd enfärgade samt tvåfärgade nyanser. Det må vara en liten detalj, men Kapitälband ger det där lilla extra…” På Sandskärsboken är det röd-och-vitrandigt kapitälband, på ”En flicka som heter Anna” rött (som på bilden här).

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.