Pionjären Helfrid Norell

HelfridNorell_edDet här är Helfrid Norell. Hon är 47 år gammal på bilden. Den togs 1898. Det året dog hennes svåger August Österlund, ägare till och chefredaktör för Tidningen Helsingen i Söderhamn. Helfrid hade då i många år varit anställd på tidningen och skrivit artiklar. När August Österlund dog tog hon över som chefredaktör. Helfrid Norell ses som en av pionjärerna när det gäller kvinnor i journalistiken.

Hon var född i Nianfors i Hälsingland 1851. Hennes far var komminister Sven Norell och mor var Laurentia Charlotta Berg. Helfrid växte upp hos sina morföräldrar prosten Lars Olof Berg och hans hustru Juliana Charlotta, kallad Lotty (f. Lilliander) i Norrbo, Hälsingland. Helfrid stannade hos morföräldrarna och tog hand om dom när dom blev gamla och var dessutom verksam som organist i kyrkan och engagerad i missionen. När morföräldrarna dog flyttade hon till Söderhamn och började arbeta på Tidningen Helsingen. Hon gifte sig aldrig.

August Österlund, som ägde Tidningen Helsingen och var chefredaktör, var gift med Helfrids syster Charlotta. Helfrid bodde tillsammans med familjen Österlund i Söderhamn, i varje fall sedan August Österlund byggt det hus i korsningen Kungsgatan/Skolhusgatan som blev bostad åt familjen och samtidigt redaktion och tryckeri för tidningen.

Det sägs att under de femton år Helfrid Norell skötte tidningen ”uppehöll hon med den äran tidningens gamla, goda traditioner. Som publicist utmärkte hon sig för fasthet i åsikterna, träffsäkerhet i polemiken, ledig penna och klar, logisk stil.”

Helfrid Norell är med i boken ”Pennskaft: kvinnliga journalister i svensk dagspress 1690-1975” av Margareta Berger. Utgiven av Norstedts 1977. Och det är därifrån jag klippt citatet.

1898-1913 var Helfrid Norell chefredaktör för Tidningen Helsingen. Magnus Myrström tog över som ägare och chefredaktör 1913.  Helfrid dog i Söderhamn 1936, 84 år gammal.

I boken ”Sandskär i mitt hjärta” har jag skrivit fel när det gäller vem som tog över efter August Österlund. Hade hittat uppgiften att det var hans hustru som gjorde det och det skrev jag. Det är ett fel som jag retar mig väldigt på! Jag upptäckte det ju själv efter att boken var klar och har också fått det påpekat av en av dom som köpt boken. Tack för det! Jag tar gärna emot såna synpunkter och påpekanden. Bra att jag har bloggen att lägga in korrigeringar och kompletteringar på! På sidan Korr har jag lagt in en del sånt.

Rätt ska vara rätt, och Helfrid Norell förtjänar verkligen att uppmärksammas för sin pionjärgärning och för den goda publicist hon var. Därför har jag gjort detta inlägg.

9 reaktioner på ”Pionjären Helfrid Norell

  1. Tuula Björkebäck juni 3, 2016 / 5:41 f m

    vilket fint inlägg! Jag tror Helfrid skulle varit mycket nöjd om hon fått läsa detta!

    Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.